Stroomstoring

Controleer eerst of de stroom overal in huis is uitgevallen. Als dit het geval is, ligt dit mogelijk niet aan de huisinstallatie, maar aan het toeleverende energiebedrijf. Controleer ook bij de buren of zij ook een storing hebben. Is dit het geval? Neem dan contact op met Liander: 0800-9009 of kijk op de website: www.gasenstroomstoringen.nl

Als de buren geen stroomstoring hebben

Bekijk eerst of je de storing zelf kunt verhelpen. In de meterkast zie je boven de elektriciteitsmeter twee onderdelen waar je bij storing zelf iets aan kan doen:

  • de aardlekschakelaar(s)
  • zekeringen

Elke zekering (groepschakelaar) zorgt voor de stroomvoorziening van een deel van uw woning. De aardlekschakelaar schakelt uit in geval van een storing in één van de groepen. Als de aardlekschakelaar uit staat:

  • Schakel alle zekeringen uit en schakel de aardlekschakelaar weer in.
  • Schakel nu een van de zekeringen weer in. Zodra de aardlekschakelaar uitvalt, heb je de groep waarin de storing zit, gevonden.
  • Schakel de desbetreffende zekering weer uit. Haal vervolgens alle stekkers van lampen en apparaten die op deze zekering zijn aangesloten uit de stopcontacten.
  • Schakel de aardlekschakelaar en de zekering weer in. Valt de elektriciteit weer uit, neem dan contact met ons op. Er is iets mis met het leidingnet van de woning.
  • Blijft de schakelaar aan, dan kunnen de apparaten een voor een weer aangesloten worden op het stroomnet. Zodra de elektriciteit weer uitvalt, heb je het apparaat gevonden dat de storing veroorzaakt.