Wat is het verhaal achter huurachterstand?

Publicatiedatum: 31-10-2018

Medewerker aan het woord

Sinds enkele maanden werkt Judith Otten op de Huuradministratie. Ze zet zich in om huurachterstanden op te lossen door er snel bij te zijn en in gesprek te gaan met de huurder.

“Bij OFW wilde ik me met de deeltijd hbo-studie verder ontwikkelen om deze functie te kunnen uitoefenen. Mijn werk is vrij divers. Het is een combinatie van administratie, huisbezoeken en contacten leggen met maatschappelijke partnerorganisaties. Laat ik voorop stellen dat verreweg de meeste huurders hun huur keurig betalen, meestal via een automatische incasso. De uitdaging ligt in het contact met de bewoners die niet op tijd betalen, maar ook in de oplossing waar we samen naar toe werken. Het probleem is helder: mensen hebben een huurachterstand en dat willen we weer herstellen. 

Vanmiddag leg ik twee huisbezoeken af bij huurders die een betalingsachterstand hebben. Via een brief heb ik ze al laten weten dat ik kom. Hoe vervelend misschien ook, maar mensen stellen zo’n bezoek op prijs. Het is niet altijd onwil of een onverstandig uitgavenpatroon, wat ik tegenkom. Je hoort het verhaal erachter. Achterstanden ontstaan ook door andere omstandigheden, bijvoorbeeld omdat een nieuw rekeningnummer niet is doorgegeven of de huurtoeslag niet is aangevraagd. Voor je het weet, houd je te weinig geld over en ontstaat er een huurachterstand. Als je niks doet, wordt de achterstand steeds groter. Door met elkaar in gesprek te gaan, kan hulp worden gezocht. Zo werken we veel samen met Maatschappelijke Dienstverlening Flevoland en de gemeente om de problematiek te verhelpen.” 

Deel deze pagina

 
Annuleren

Waarmee kunnen wij je helpen?

Begin hier met zoeken!

Geen resultaten gevonden